Markeringen en signalisatie

De stad voorziet signalisatie en markeringen op het openbaar domein om de verkeerssituatie aan te verduidelijken.

De stad opteert er voor om zoveel als mogelijk markeringsopdrachten uit te voeren in duurzame markeringen. Deze zijn duurder in aankoop maar blijven wel 8 tot 10 jaar zichtbaar.

Markeringen met gewone wegenverf dienen elk jaar herschilderd te worden. Eens duidelijk is dat de situatie kan bestendigd worden, gaan we waar mogelijk over tot het aanbrengen van duurzame markeringen.

Sommige markeringen zoals voorbeeld gele strepen brengen we steeds aan met wegenverf.

Vanaf maart/april start het markeringseizoen en dat loopt zolang de weersomstandigheden het toe laten.

Vragen of suggesties omtrent markeringen of signalisatie kan je melden via 1777.

Wist je dat ..

je zelf geen markeringen mag aanbrengen op het openbaar domein?

Je mag nooit zelf markeringen aanbrengen of laten aanbrengen op het openbaar domein. Enkel in heel uitzonderlijke omstandigheden , bijvoorbeeld  naar aanleiding van een evenement, wordt dit soms toegestaan. Hiervoor dient je op voorhand  toestemming te vragen.

het verboden is te parkeren aan een aslijn?

Als de rijweg verdeeld is in rijstroken, dan is het verboden te parkeren aan beide wegzijden. De aanduiding van de rijstroken gebeurt met een aslijn (witte onderbroken of doorlopende streep).

er enkel parkeervakken gemarkeerd worden in blauwe of betalende zones?

Het is niet gebruikelijk om parkeervakken te markeren buiten de betalende parkeerzones of blauwe zones.

De ervaring leert dat bij het niet afbakenen van parkeerplaatsen er meer parkeercapaciteit aanwezig is in de parkeerstrook.

Een auto is immers korter dan de officiële 6m van een parkeerplaats. Dit op voorwaarde dat er mooi aansluitend wordt geparkeerd en niet altijd ter hoogte van de eigen woning.

er geen markeringen of signalisatie wordt aanbracht om iets aan te duiden wat al verboden is?

Wat al verboden is door de wet benadrukken we niet extra met bijkomende markeringen. Het is aan de weggebruiker om de regelgeving na te leven. Gebeurt dat niet, dan is er handhaving nodig.

Zo brengen we geen gele strepen aan ter hoogte van in- of uitritten. De weggebruiksers moeten sowieso op voldoende afstand staan. Enkel in uitzonderlijke omstandigheden bijvoorbeeld als de veiligheid in het gedrang komt nemen we toch bijkomende maatregelen (signalisatie of markeringen).

er soms blokarceringen aanbracht worden tussen 2 garages?

Daar waar de afstand tussen 2 (hellende) garage-inritten tussen 3 en 5m bedraagt, is het in onze stad niet ongebruikelijk om een verdrijvingsvlak (blok- of puntarcering) aan te brengen op de parkeerstrook om de betrokken garagehouder(s) de nodige parkeerruimte te bieden vòòr hun eigen garage en woning.

Bij een (te) krappe ruimte tussen twee inritten veroorzaken aldaar geparkeerde voertuigen ook vaak in- en uitrijmoeilijkheden ter hoogte van de garages en ook zichtbaarheidsproblemen bij het verlaten van de inrij.

Niemand heeft toestemming  om te parkeren op de verdrijvingsvlakken. Ieder die dit toch doet, riskeert een bekeuring.